Difference between revisions of "Charles Moore"

From Powerbase
Jump to: navigation, search
(Policy Exchange)
Line 40: Line 40:
*Chairman - [[Policy Exchange]]
*Chairman - [[Policy Exchange]]
*Member - [[British American Project]]
*Member - [[British American Project]]
*[[Friends of the Union]]

Revision as of 22:41, 19 August 2008

Charles Moore is a former editor of the Daily Telegraph, Sunday Telegraph, and the Spectator.


Charles Moore was educated at Eton and Trinity College, Cambridge, graduating with an MA in History. He began his career in journalism in 1979 on the Daily Telegraph and between 1984 and 1989 was appointed Editor of the Spectator magazine.
In 1992 he became Deputy Editor of the Daily Telegraph and between 1992 and 1995 was also Editor of the Sunday Telegraph. Between 1995 and 2003 Charles Moore was Editor of the Daily Telegraph. From 2003 he has been Group Consulting Editor and a columnist with the Daily Telegraph, as well as a columnist for the Spectator.
At the present time Charles Moore is working on the authorised biography of Baroness Thatcher.
Charles Moore is married to Caroline Baxter and they have a twin son and daughter. [1]

George Galloway libel action

In April 2003, the Daily Telegraph published a series of allegations about MP George Galloway's links to Saddam Hussein's former regime in Iraq. The story was based on documents, purportedly uncovered in Baghdad by Telegraph reporter David Blair, which Galloway dismissed as forgeries.

"Tuesday's paper alleged official documents found by its reporter in Baghdad suggested that in 1999 Mr Galloway had asked an unnamed Iraqi intelligence officer for more money.
"Wednesday's Telegraph claims to have found a memo purporting to have been written on behalf of Saddam Hussein, in which the Iraqi leader rejects Mr Galloway's alleged request.
"The MP's solicitors have described the Telegraph's allegation that he received £375,000 a year from the United Nations oil for food programme used to feed Iraq as "totally untrue".
"A statement from Davenport Lyons solicitors said the Glasgow Kelvin MP had never received any money from Saddam Hussein's regime." [2]

In December 2004, Galloway won £150,000 in damages from the Daily Telegraph.

Mr Justice Eady said: "It was the defendants' primary case that their coverage was no more than 'neutral reportage' of documents discovered by a reporter in the badly-damaged foreign ministry in Baghdad, but the nature, content and tone of their coverage cannot be so described." [3]

Policy Exchange

In his capacity as chair of Policy Exchange, Moore heavily criticised the BBC after Newsnight broadcast a report in December 2007 questioning the evidence behind the think tank's report, The Hijacking of British Islam.

"Thinking that such a report was a serious public issue that could advance well under the "flagship's" full mast and sail, Policy Exchange had originally offered it to Newsnight exclusively.
"Newsnight's people were enthusiastic, but on the late afternoon of the intended broadcast, they suddenly changed their tune.
"Policy Exchange had offered them many of the receipts it had collected from mosques as evidence of purchase; now they said that they had shown the receipts to mosques and that there were doubts about the authenticity of one or two of them.
"Given that the report was being published that night, the obvious thing for Newsnight to do was to broadcast Policy Exchange's findings at once, allowing the mosques to have their say about the receipts. [4]



  1. Graduation: Honorary Graduates 2007, The University of Buckingham: AlumNet.
  2. Galloway faces new Iraq claims, BBC News, 23 April 2003.
  3. Galloway wins Saddam libel case, BBC News, 2 December 2004.
  4. Newsnight told a small story over a big one, Daily Telegraph, 15 December, 2007.