FrED LANDIS

Georgetown’s
ivory tower
for old spooks

HE GEORGETOWN CENTER

for Strategic and International

Studies (C515) may not vet be a
household word, but it is rapidly be-
coming the New Right's most sophisti-
cated propaganda mill. Writers like
Michael Ledeen, Edward Luttwak,
Walter Lagueur, and Robert Moss—
members or close associates of the cen-
ter—nearly every month grace the pages
of such influential political magazines as
National Review, Commentary, New Repub-
lic, and Harper’s, not to mention the
more specialized publications on strate-
gic affairs. And if the “line” that
emerges from this common pool of
strategic thinkers sounds suspiciously
like that of the Pentagon and the C1a, it is
no coincidence.,

In the wake of recent congressional
investigations, the C1a has been forced to
back off from its regular practice of re-
cruiting agents from within the working
press. But its version of history is today
as widely aired as ever, thanks in good
measure to the Cold War intellectual
elite at the Georgetown center. These
articulate and sophisticated anti-
Communists, many of them former “'na-
tional security” officials, are the van-
guard of a conservative movement to
bury détente and revive the worldwide
struggle against the Soviet Union. They
are aided immeasurably in that task by
the aura of respectability and scholarly
detachment they draw from their asso-
ciation with Georgetown University,
and by the prestige of the many national
publications that now regularly carry
their grim writings.

The csis is formally a branch of
Georgetown University, but its offices,

FreD Lanois, a Waskington-based writer,
is an expert on CIA prychalogical warfare and
media operations.

INQUIRY

advisory board, and $2.4 million budget
(supplied mostly by foundations) are all
independent of the administration or fa-
culty of the university. David Abshire, a
former assistant secretary of state for
congressional affairs, is the center's chief
executive officer and the person respon-
sible for convincing Henry Kissinger
and Ray Cline, former deputy director
of the C1A, to come aboard. Kissinger, in
residence along with an entourage of
former National Security Council assis-
tants and bodyguards, holds the title of
counselor. Walter Laqueur, author of
several books on the Middle East, guer-
rillas, and terrorism, chairs the research
council. The senior research staff in-
cludes Penelope Hartland-Thunberg,
formerly of the c1a’s Board of National
Estimates; Michael Ledeen, who writes
on such subjects as Eurocommunism,
terrorism, and Cla “moles™; William
Hyland, former director of intelligence
at the State Department; and Edward
Luttwak, a consultant to the secretary of
defense and an adviser to Senator How-
ard Baker on SALT.

The cs15 holds frequent seminars to
keep its staff in touch with influential
policy makers—like the time Rhodesian
Prime Minister Ian Smith went aver to
talk with Kissinger and company. It
also publishes a journal, edited by Le-
deen, The Washington Quarterly, and sends
free reports out to those likely to be most
receptive to its political stance, includ-
ing Jaswant Singh, editor of publica-
tions for the Indian armed forces; The
South African Digest; the Argentine navy;
and the American Petroleum Institute’s
The Oil Daily. Members of Congress also
receive its reports regularly. But if you
are just a student at Georgetown Uni-
versity, forget it. As the student news-
paper once observed, “It is less familiar
to most students than the terrain of the
Sea of Tranquility. Few have heard
about it and among those few, miscon-
ceptions abound.” Students and the rest
of the general public are welcome to see
only a csis-produced film on the energy
crisis “featuring the Flintstone cartoon
characters with narration by Charlton
Heston,” according to the center’s
annual report.

For its select audience the CSIS strives
to produce timely reports on major
issues of international politics affecting
national security. As Jon Vandracek, di-
rector of communications, explained,
“What makes the Center unique is its
emphasis on anticipating the nature of
future problems. . . . That is the real
story.” ¢si1s publications have antici-
pated problems with regard to the

Soviet threat to Latin America, the ter-
rorist threat to Latin America, the
Soviet threat to the Caribbean, and
other permutations of the same theme.

HESE CONCERNS AND PRE-
occupations also permcated a
csis-sponsored conference on
the Communist threat to [taly, held
three months before the 1976 Italian elec-
tions. Panel members included William
E. Colby, Ray Cline, John Connally,
Clare Booth Luce, and Claire Sterling.
Colby and Cline had spent their careers
at the c14. Connally was then a member
of the President’s Foreign Intelligence
Advisory Board, the cIA’s oversight
panel. Clare Luce had been U.S.
ambassador to Italy when Colby was
CIA station chief in Rome. Claire Ster-
ling, a free-lance journalist, had long
been the correspondent in Italy for the
Reporler magazine, a key voice of Cold
War liberalism until it folded in 1968.
All the panelists agreed on the need
for U.S. action to prevent a Communist
victory in Italy, frequently citing the
Chilean example as a “successful” pre-
cedent. They discussed the Italian Com-
munist party (PCI) not so much in its
indigenous political context, but rather
as a “national security” threat 1o the
United States and all of NATO.
Back in the days when the United
States was the undisputed leader of the

Georgetown’s
center isin the
vanguard of the
movement to
bury détente
and revive
containment.

“Free World,” Colby was running the
largest political action program in the
history of the c1a. Colby tells about this
1950s Italian operation in his recent
confessional, My Life in the Cia. Before
crucial elections the cia would encour-
age ltalian-Americans to write letters to
their relatives in [taly warning them not
to vote Communist. One of the ClA’s
favorite propaganda themes, according
to Colby, was the charge that the pCI
received secret Russian funding through
a complex of party-controlled import-
export firms that engaged in trade with
Soviet-bloc countries.

The csis conference on Italy ended




with the proposal that the 22 million
Italian-Americans and 30 million
American Catholics wage a letter writ-
ing campaign to influence the ITtahan
election. In the following days full-page
ads appeared in major U.S. newspapers
calling on Americans to write “'to friends
or relatives you have in [taly to vote o
maintain their freedom on June 20-21."
Those ads were sponsored by the
Citizens” Alliance for Mediterranean
Freedom, a political action committce
organized by several participants in the
csis conference, most notably John
Connally. The new group was ready
and willing to take on the Communists
in a propaganda war. Bill Gill, exccutive
director of caMF, warned journalists
that news out of Italy was tainted:
“Don’t talk to anyone in the [talian wire
services,” he said. “All the Italian press
has been infiltrated by the Commu-
nists.” He suggested instead Claire Ster-
ling and his “friend” Ray Cline as reli-
able interpreters of the Italian political
scenc.

The day after the cs15 conference, the
New Republic published a lead article,
“Italy’s Russian Sugar Daddies,” by
Claire Sterling and Michael Ledeen.
Their argument? That the PGl received
secret Soviet funding through a complex
of party-controlled import-export firms.

The New Republic was until recently
published by Robert J. Myers, formerly
a C1A officer in Indonesia and Cambo-
dia. Myers served as an assistant to Col-
by and is a close friend of Ray Cline.
When Cline made public appearances
to promote his latest book, Myers
accompanied him and introduced him
to the audiences. Myers testified with
Cline in January 1978 at congressional
hearings on the Cla and the media,
where he stated, “The reciprocal re-
lationship between the Cia and the
American press has been of value to
both parties and often to the individuals
themselves whose careers may have
mutually benefited by such connec-
tions.”

Just before the elections, “Italy’s Rus-
sian Sugar Daddies” was reprinted in
the Rome Daily American and in the maga-
zine [l Borghese. Reporters newly arrived
in Rome received unsolicited copies of
the Sterling/Ledeen exposé, courtesy of
the LS. embassy.

The Rome Daily American is perhaps
best known for its generous benefactor,
the ClA. CIA support to the paper was
originally requested by Ambassador
Luce in the 1950s; Colby, then in charge
of the Rome station, reluctantly went
along. By the time Graham Martin be-

came ambassador, in 1969, control over
the newspaper had slipped somewhat,
so Martin ordered a new infusion of
covert funds. Martin also gave $800,000
in 1A funds to sponsor propaganda by
the neofascist Movimento Sociala Ita-
liano (ms1). /I Borghese is the afficial
propaganda organ of the Msl. )
Meanwhile, over at the Amercan
embassy, Bruno Scarfi at the U.5. Infor-
mation Agency would hand reporters
copies of “Italy’s Russian Sugar Dad-
dies,” hoping to divert attention from
the widely publicized *“Pike report” of
the House Select Committee on Intelli-
gence, which exposed ClA intervention
in Italian politics. “The Pike report,”
lamented Scarfi, “has destroyed the pos-
sibility of further cooperation by [talians
with the 14" Even so, he explained, the
United States had other means of in-
fluencing events—such as the rapid pro-
duction of news documentaries in Italy,
flown by jet to Monte Carlo and beamed
back at Italian TV viewers. Paid political
ads were not permitted on Italian TV,
but Monte Carlo's channel was com-

pletely commercial and could reach
Italy. The United States could purchasc
a bloc of time on Monte Carlo TV and
determine the programming.

But Monte Carlo TV was not the only
broadcast outlet for American prop-
aganda, as millions of Italians learned
while sitting glued to their sets on June
21, 1976, waiting for the election re-
turns. The polls were still open when
two obscure Americans appeared on
Channel 1 to warn of the danger of a
Communist victory, Michael Ledeen
and Claire Sterling were members of a
panel of commentators that remained

on the air from 4 P until 2 A M. the ney,
morning. Channel 1 is controlled by 1
Christian Democratic party, which from,
1948 to 1976 received the bulk of the 75
million in covert funds the Cia sent 1
Italy, not including the $6 million spen
specifically for the 1976 clections.

' 1 T HILE THE HOUSESELECT
Committee on Intelligence
(the Pike committee) told us a

little about CIA propaganda activities in

Ttaly, the Senate’s intelligence commit-

tee, under Frank Church, blew the lid off
c1a media activities in Chile. In two
detailed reports the committee quoted

C1a cables on propaganda guidance o

the Santiago station, including details of

“disinformation” directed at the Chi-

lean armed forces to shake their loyalty
to the Allende government. The com-

mittee reports specified the contents, di-

rection, and cost of this propaganda
war. The largest single recipient of C1a
propaganda funds was the newspaper

El Mereuria. In anticipation of the March

4 1973, elections, the ClA gave an addi-

tional $965,000 1o El Mercurio and
$1,427,666 1o opposition political par-
nes.

In addition to the rumors and forged
documents, the Cla’s media campaign
was reinforced by the planting in Chi-
lean military journals and in El Mercurio
of “studies” by James Theberge, direc-
tor of Latin Amencan studies at CsIs.
On February 27, 1973, El Mercurio head-
lined, “Chile Gives Haven to Extremist
MNetwork.” The article from the UPI wire
began, “The Center for Strategic and
International Studies of Georgetown
University today pointed out . . . " fol-
lowed by several standard propaganda
themes favored by the Cla, quoted from
a forthcoming book by Theberge. In
particular, the article claimed to have
uncovered a clandestine Korean Com-
munist guerrilla training camp that had
been moved from Havana to Santiago
with the approval of President Allende.
The article ended by asserting that the
Chilean leftists trained at this phantom
base “have intimidated the democratic
opposition during the electoral cam-
paign of March 1973."

Here was a preposterous situation: A
Chilean newspaper was making sensa-
tional allegations concerning events
supposedly taking place in Chile and
attributing the story to an institute n
Washington, D.C. But it served the CIA
well to have such non-news circulated
by a friendly “expert” and laundered
through a reputable news organization
like UPI. And the timing was ideal.

T T O




\lthough the €sis only got around to
publishing Theberge's entire work (Rus-
iz in the Caribbean) toward the end of
1973, the paragraph on the March elec-
iions had been planted in Chile’s lead-
ing newspaper before the elections even
ook pla(:l:.

The Theberge incident was far from
unique. That same year, for instance,
the cs1s published another book of simi-
jar title and content: The Stability of the
Caribbean, edited by the British journal-
ist Robert Moss. Moss's book was pub-
lished jointly with the London-based In-
siitute for the Study of Conflict, with
financial support from the Tinker
Foundation. Contributors to the book
included James Theberge; Brian Cro-
zier, head of the institute; and Moss
himself, who was identified as the au-
thor of “the forthcoming book, Chile’s
Marxist Experiment.”

Brian Crozier had previously been
the “director-general” of Forum World
Features, a feature news syndicate that
reached at least thirty newspapers in
America and hundreds abroad. FwF
folded in April 1975, just prior to the
disclosure in the Briush and American
press of classified C1A documents prov-
ing that it had been a Cla operation all
along. In a 1968 report to Cia director
Richard Helms, the London station
chief, Cord Meyer, noted that “FwF was
created from the residue of Forum Ser-
vice, an activity of the Congress for Cul-
wural Freedom (CcF), from which the
cia withdrew its support in 1966.”
Forum Service was in turn the out-
growth of Information Bulletin, Lid., a
CCF project whose “principal director”
was Walter Laqueur, now with the €518
in Washington, After 1966, the Cla con-
trolled FWF through a Delaware corpo-
ration, Kern House Enterprises. Kern
House also provided the initial funds for
the Institute for the Study of Conflict,
which Crozier founded in 1974 as an
offshoot of Fwr;, Robert Moss was also a
member.

In January 1977, the Guardian (Lon-
don} and the New York Times identified
Chile's Marxist Experiment as one of the
propaganda books produced by the Cla.
These articles also revealed that the en-
tire second printing of Moss's book had
been purchased by the Chilean military
Junta at a cost of £55,000, to be given
away as part of a propaganda package.

HE DETAILS OF HOW
Chile’s Marxist Experiment came
to be published show that the

Cla does not merely subsidize right-wing
hacks to do their own work; rather, it

INQUIRY

directs the production of propaganda at
every stage. Correspondence between
David & Charles, Ltd., the publisher,
and Forum World Features and the In-
stitute for the Study of Conflict shows
that the cia first selected the title and
then went searching for an author. It
rejected the first candidate (Michael
Field of the Daily Telegraph), then settled
on Moss, paid him in advance to write
the book, and supervised the content

The same technique was used against
Allende on January 7, 1973, while he
was visiting the Soviet Union. El Mercur-
io ran a whole page under the masthead
and eyrillic letters of Pravda, The fake
headline had Allende calling the UssR
“Owur Big Brother." E{ Mercurio’s own
Soviet correspondent, who had nothing
to do with this trick, cabled a correction
that the head office ignored.

Appropriately enough, Theberge's

““That first amendment is
only an amendment, you know,>
Ray Cline told Congress.

and progress of his manuscript over sev-
eral years.

Such Cia-sponsored propaganda was
directed as much at English-speaking as
Spanish-speaking audiences; like the
Chilean junta's Cla-prepared “White
Paper” on the coup, it was meant to
convince Americans of the dangers of
Marxism in Latin America. CSIS mem-
bers saw to it that Congress heard the
message. Thus in 1974, when James
Theberge was about to become ambas-
sador to Nicaragua, he read his article
“Kremlin's Hand in Allende’s Chile”
into the record of the House Subcom-
mittee on Inter-American Affairs hear-
ings on *“The U.S. and Chile During the
Allende Years, 1970-1973." Theberge
had prepared the article for a conference
on Chile held at the €51s a short time
earlier. Theberge decided to bring his
fellow conference participant Robert
Moss to the hearings so that Congress
could benefit from the knowledge of
both these scholars.

The first line of Theberge's article,
inserted in the heanng record, quotes
“Eudocio Ravines, the brilliant Peruvian
Communist.” Now it just so happens
that Ravines is known to have been on
the cia payroll since 1950. In his auto-
biography, Undercover, E. Howard Hunt
recounts how, as the CIA's station chiel
in Mexico City, he worked with Ravines
and future National Review publisher
William F. Buckley on propaganda
campaigns. One of the tricks they pulled
was to print up copies of a fake Peking
newspaper during the visit of a Eu-:::!l
Mexican Communist to China. The
phony newspaper headlined an insult
against Mexico allegedly made by the
Mexican. Copies of the cla-concocted
newspaper were then passed around the
country to discredit him.

article treats El Mercurio’s account as
gospel truth, citing President Allende’s
description of the Ussk as Chile's “Big
Brother.”

With collecagues like Theberge
around, it is no wonder that Ray Cline
finds the Georgetown center such a con-
genial place to work. Currently director
of world power studies at €515, Cline has
called for a strengthening of ties among
journalists, academics, and his old boss,
the C1A. In testimony before the House
Select Committee on Intelligence, Cline
went even further than the ClA"s present
and former directors, Stansfield Turmner
and William Colby, in defending Cla
manipulation of the press—everything
from planting black propaganda to
passing covert funds to journalists." You
know.” he observed, “that first amend-
ment is only an amendment.” And in a
study of Cla reorganization sponsored
by the csis Cline wrote, “1 think links
between our hest intelligence analysts
and the academic research people with
expertise on subjects under study in
Washington should be built up far more
than has been possible because of fears
that exchanging information and views
with Cla is somchow a corrupting pro-
cess.

Most c315 members, as Cline appreci-
ates, rarcly harbor any such fears, De-
spite their guise of academic objectivity,
these Cold War intellectuals have cast
aside their independence and volun-
teered to serve the state. Other academ-
ics and intellecwoals, during the Viet-
nam War, finally realized that 100 cozy a
relationship with official power could
threaten their integrity. But these new
Georgetown mandanns, untroubled by
such doubts, welcome the chance o join
and 10 aggrandize the national-secunty
establishment, a




